Welkom op de AIJP

Welkom bij de AIJP, de Association Internationale des Journalistes Philatéliques!

In de TIMES, het gezaghebbende Britse dagblad, verscheen in het jaar 1841 een grappige advertentie over het verzamelen van postzegels:

'Postzegels gezocht. Een jongedame die haar slaapkamer met gestempelde postzegels wil behangen, heeft dankzij de liefdevolle hulp van haar vrienden al meer dan 16.000 zegels verzameld. Omdat dit aantal nog lang niet voldoende is, verzoekt zij meelevende personen om, door het zenden van postzegels, aan de realisatie van haar idee bij te dragen.'

Zo begon het; een serieuze hobby ontstond. Vanaf het jaar 1860 verscheen er filatelistische vakliteratuur, zoals catalogi, postzegelbladen, veilinglijsten en albums. Bij het creëren van al deze zaken waren en zijn tot op de dag van vandaag journalisten, redacteuren, auteurs en uitgevers betrokken. Het gaat om een groep vakmensen van wie een groot deel zich heeft georganiseerd in een wereldomspannende vereniging: de AIJP.

Als u ook tot deze groep behoort (of denkt te behoren) dan is het lidmaatschap van de AIJP misschien iets voor u. Bezoek de andere pagina's van deze website, zodat u een indruk krijgt hoe de AIJP is ontstaan, zich heeft ontwikkeld en zich inzet voor het belang van de filatelische journalistiek. En vergeet niet de actuele berichtjes te lezen die in de rechterkolom staan aangekondigd.

Flag Counter

News

23.03.2020 - NEWLY PUBLISHED: Wolfgang Maassen: A new regulation for philatelic literature at FIP exhibitions
(pcp-wm) It was long overdue, because the FIP's current rules and regulations still came from the "stone age". It was adopted in 1985 - 35 years ago! - at the FIP Congress in Rome.

17.03.2020 - LONDON 2020: Exhibition Dates
Please forgive my silence over the last week or two, but trying to find a way of managing the London 2020 exhibition that both is safe and secure, as well as being financially robust, has been a major challenge.

16.03.2020 - LONDON 2020: Exhibition Dates
Please forgive my silence over the last week or two, but trying to find a way of managing the London 2020 exhibition that both is safe and secure, as well as being financially robust, has been a major challenge.